Atac.ro

librex.ro
librex.ro
DACA AR FI DUPA STELICA, S-AR DUCE TOTI LA PUSCARIE – Proiectul de lege pentru modificarea Codului penal prin care MJ a stabilit pedepsele pentru operatiunile cu moneda electronica ii transforma pe posesorii banilor virtuali in infractori. Consiliul Legislativ cere modificari pe linie:

DACA AR FI DUPA STELICA, S-AR DUCE TOTI LA PUSCARIE – Proiectul de lege pentru modificarea Codului penal prin care MJ a stabilit pedepsele pentru operatiunile cu moneda electronica ii transforma pe posesorii banilor virtuali in infractori. Consiliul Legislativ cere modificari pe linie: "Trebuie reformulata, astfel incat din redactare sa rezulte ca sunt avute in vedere doar faptele ilicite, nu orice operatiuni cu instrumente de plata fara numerar, asa cum reiese din textul propus" (Documente) DACA AR FI DUPA STELICA, S-AR DUCE TOTI LA PUSCARIE – Proiectul de lege pentru modificarea Codului penal prin care MJ a stabilit pedepsele pentru operatiunile cu moneda electronica ii transforma pe posesorii banilor virtuali in infractori. Consiliul Legis

DACA AR FI DUPA STELICA, S-AR DUCE TOTI LA PUSCARIE – Proiectul de lege pentru modificarea Codului penal prin care MJ a stabilit pedepsele pentru operatiunile cu moneda electronica ii transforma pe posesorii banilor virtuali in infractori. Consiliul Legislativ cere modificari pe linie: "Trebuie reformulata, astfel incat din redactare sa rezulte ca sunt avute in vedere doar faptele ilicite, nu orice operatiuni cu instrumente de plata fara numerar, asa cum reiese din textul propus" (Documente) DACA AR FI DUPA STELICA, S-AR DUCE TOTI LA PUSCARIE – Proiectul de lege pentru modificarea Codului penal prin care MJ a stabilit pedepsele pentru operatiunile cu moneda electronica ii transforma pe posesorii banilor virtuali in infractori. Consiliul Legis
Cine o scrie proiectele de lege la Ministerul Justitiei in aceste vremuri in care carma e in mainile ministrului Stelian Ion (foto), zis Stelica? Intrebam legitim acest lucru intrucat daca proiectul de lege despre care urmeaza sa vorbim va intra in vigoare in forma in care a fost initiat de Ministerul Justitiei si adoptat de Guvern la mijlocul lunii martie 2021 ar insemna ca toti posesorii de monede electronice/virtuale sa intre la puscarie. Cel putin aceasta este concluzia Consiliului Legislativ care a avizat favorabil "cu observatii si propuneri" de modificare proiectul de lege care reglementeaza infractiunile cu monede electronice.Concret, vorbim despre Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal si pentru dispunerea altor masuri de transpunere a Directivei (UE) 2019/713 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind combaterea fraudelor si a contrafacerii in legatura cu mijloacele de plata fara numerar si de inlocuire a Deciziei-cadru 2001/413/JAI a Consiliului, adoptat de Guvern in sedinta din 17 martie 2021.Directiva in baza careia s-au efectuat modificarile la Codul penal vizeaza schimbarile din zona financiar-bancara ce au determinat aparitia monedelor electronice, depozitate in spatiul virtual si care nu s-au aflat ani de zile sub nicio supraveghere.Acest lucru ar fi generat suspiciuni din partea autoritatilor ca acestea monede electronice ar putea fi utilizate pentru comiterea unor infractiuni. Dovada posibilelor fapte ilicite ar fi trebuit sa ramana "stocata" in intermediul retelelor pe care se tranzactioneaza monedele electronice, astfel ca s-a dorit crearea unui cadru legal pentru supravegherea acestor tranzactii.Din acest motiv, la 23 noiembrie 2001 a fost adoptata la Budapesta de catre statele membre ale Consiliului Europei Conventia privind criminalitatea informatica, ratificata de Romania in 20 aprilie 2004, prin Legea nr. 64/2004.Proiect facut pe graba pentru ca Romania sa nu intre in procedura de infringementIn prezent, necesitatea modificarii Codului penal cu includerea infractiunilor si a sanctiunilor care sa vizeze acest tip de tranzactii a determinat Guvernul Romaniei sa adopte la 17 martie 2021 proiectul de lege de modificare a Codului penal cu includerea infractiunilor pentru operatiunile privitoare la "mijloacele de plata fara numerar", astfel incat sa fie evitata depasirea termenului impus de Parlamentul European prin directiva (UE) 2019/713, de 31 mai 2021, care ar fi fost susceptibila de a genera procedura de infringement din partea Comisiei Europene.Directiva "non cash", astfel cum a fost denumita, prevedea indeplinirea mai multor obiective precum:-asigurarea ca operatiunile de plata efectuate cu monede virtuale sunt incluse in sfera infractiunilor atunci cand aceste operatiuni sunt efectuate prin utilizarea in mod fraudulos a instrumentelor de plata fara numerar sau prin frauda informatica;-incriminarea furtului si deturnarii datelor de autentificare privind platile, precum si a vanzarii si distribuirii ulterioare a acestora;-armonizarea nivelului sanctiunilor stabilitate in legislatiile statelor membre pentru infractiunile definite in directiva;-facilitarea schimbului de informatii si cooperarea transfrontaliera;, etc..Consiliul Legislativ desfiinteaza proiectul de lege al Ministerului JustitieiNumai ca graba Guvernului naste monstri! Iar avizul dat de Consiliul Legislativ pe proiectul de lege dovedeste acest lucru.Concret, in avizul dat la 10 martie 2021 de Consiliul Legislativ se arata ca proiectul de lege contine nereguli din punct de vedere al definirii unor termeni ori al formularii unor fraze, care se resfrang asupra posesorilor de monede virtuale carora ar urma sa se aplice textul de lege astfel cum a fost redactat.Consiliul Legislativ a constatat astfel ca proiectul de lege contine notiuni nedefinite, notiuni definite si neutilizate, denumiri ce trebuie reformulate "astfel incat sa fie avute in vedere doar faptele ilicite", notiuni neclare, reglementari paralele, dar si necorelarii intre notiuni.Toate acestea presupun ca, in ciuda avizului pozitiv emis de Consiliul Legislativ sa fie necesara modificarea in integralitate sau partial a majoritatii articolelor de lege propuse de Ministerul Justitiei pentru sanctionarea infractiunilor pretins a fi savarsite in spatiul virtual cu "mijloace de plata fara numerar"."Operatiunile ilegale cu instrumente de plata fara numerar", neclareIn avizul sau, Consiliul Legislativ a semnalat ca in proiectul de lege adoptat de Guvern, pe care il prezentam integral mai jos, articolul 250 indice 1 contine o "denumire marginala" care "trebuie reformulata, astfel incat din redactare sa rezulte ca sunt avute in vedere doar faptele ilicite, nu orice tip de operatiuni cu instrumente de plata fara numerar, asa cum reiese din textul propus".Art. 250 indice 1 privind "operatiunile ilegale cu instrumente de plata fara numerar" se refera practic la:-"detinerea in vederea utilizarii frauduloase a unui instrument de plata fara numerar";-"dobandirea pentru sine sau pentru altul, inclusiv prin primire, insusire, cumparare sau ca urmare a unei operatiuni precum transferul, importul, exportul, vanzarea, transportul, distrivuirea sau punerea la dispozitie in vederea utilizarii frauduloase a unui instrument de plata fara numerar";-"fabricarea, producerea, primirea, detinerea, transmiterea, punerea la dispozitie a unui dispozitiv, instrument, date informatice, echipamente, inclusiv hardware sau software ori a oricar alte mijloace, cu scopul de a servi la insusirea unui instrument de plata fara numerar";-dar si "importul, exportul, vanzarea, transportul, distributia unui dispozitiv, instrument, date informatice, echipamente, inclusiv hardware ori software, sau a oricaror mijloace cu scopul de servi la insusirea unui instrument de plata fara numerar".Prin acest tip de reglementare putem deduce ca va fi pasibila de raspundere penala orice persoana care detine, tranzactioneaza, ori pune la dispozitie un hardware sau software care ulterior este utilizat la insusirea unui instrument de plata fara numerar prin savarsirea unor fapte precum furt, talharie, piraterie, abuz de incredere, abuz de incredere prin fraudarea creditorilor, ori delapidare. Iar pedepsele nu sunt deloc de neglijat daca tinem cont ca acest tip de operatiuni se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani.Iata ce retine Consiliul Legislativ la punctul 8: "La art 250 indice 1 intrucat primirea reprezinta un mod de dobandire a unui bun, apreciem ca prevederea acestei modalitati normative de realizare a elementului material al infractiunii in cuprinsul alin. (3), reprezinta o reglementare paralela in raport cu dispozitiile alin. (4), care incrimineaza dobandirea acelorasi categorii de bunuri in scopul insusirii unui instrument de plata fara numerar prin savarsirea respectivelor fapte. Este necesara, de aceea, reanalizarea si corelarea celor doua norme.Observatia este, in mod corespunzator, si pentru alin. (2) si (3) ale art. 314".In continuare, Consiliul Legislativ a recomandat ca la art. 250 indice 1 alin 2 sa fie inlocuita expresia "insusit prin savarsirea uneia dintre faptele" cu sintagma "obtinut prin savarsirea uneia dintre faptele": "La art. 250 indice 1 alin. (2), pentru claritatea textului, tinand seama si de dispozitiile art. 4 lit. d) si art. 5 lit. d) din Directiva UE 2019/713, apreciem ca expresia insusit prin savarsirea uneia dintre faptele ar trebui inlocuita cu sintagma obtinut prin savarsirea uneia dintre faptele".De asemenea, in cuprinsul avizului, Consiliul Legislativ a evidentiat harababura legislativa, punctand necesitatea reanalizarii art. 180 alin. 1-4, intrucat definitia expresiei "instrument de plata fara numerar" contine in proiectul de lege patru expresii, respectiv "instrument de plata fara numerar", "instrument de plata electronica", "moneda electronica" si "moneda virtuala", iar o astfel de reglementare ar afecta claritatea si previzibilitatea normelor de drept penal: "Precizam ca o astfel de reglementare afecteaza claritatea si previzibilitatea normelor de drept penal, intrucat din redactarea propusa pentru art. 180 nu rezulta cau suficienta precizie daca dispozitiile care se refera la instrumente de plata fara numerar le au in vedere doar pe cele prevazute la art. 180 alin. (1) sau pe toate cele prevazute la art. 180 alin. (1)-(4)".Iata proiectul de lege:Iata avizul Consiliului Legislativ:

copyright © 2021 Atac.ro